Wednesday, April 6, 2011

Jangan Begitu Wahai Kamu !

Assalammualaikum semua ...
Apa khabar kamu semua selama seminggu saya menghilang ???
Saya harap semua sihat walafiat ya ...

Baiklah , selama seminggu saya menghilang kerana  agak sibuk
mengurus sesuatu yang penting ...
hurm , nak dirahsiakan dahulu daripada korang semua ...
nanti saya beritahu ek ?

Kamu semua pernah dengar saudara mara ataupun 
anak saudara mara anda ...
kadang kala mencarut atau mengguna perkataan lucah ???
terus terang , saudara saya memang ada  ...
saya paling pantang apabila orang mencarut dengan mengguna
perkataan  sensitif  tentang wanita ,lelaki atau haiwan ...
korang faham-fahamlah sendiri apa yang saya maksudkan...
saya pasti kamu semua sudah tahu bukan ???
kalau tak tahu , hurm ?
pura-pura tahu sajalah ya ...

Malangnya , si kecil pun sudah ''pandai'' berkata-kata lucah ...
pedih telinga saya ...
petang tadi , saya pergi rumah mak ngah ...
makan bihun dengan kuah laksa ...
wah , memang cair hati ni ...
hahaha ...
dengan kuah yang panas ...
terliur benar !!!!

kembali serius !!!
bihun punya pasal mulalah perang mulit
dalam kalangan anak saudara ku ...

Anak sedare 1 :  Wei , ampa tinggal kat kami sikit !

Anak sedare 2 : B****  hang , kalau nak makan , makanlah sekarang ..
tak pasai nak tinggal kat P*** hang !!!

Astagfirullah , hilang selera makan saya ni ...
kenapalah nak guna perkataan tu ????
tak ada perkataan yang lain selain yang ini ????
Saya pun apa lagi , angkut mangkuk dan cawan ke luar rumah ...
join sepupu and jiran mereka  sembang di meja ...
saya ni penyemak je kat situ ...
then , saya teros sambung makan ...
lalalalala...

tapi , jiran kat situ pun alahai ....
jangan dimula dengan itu !!!!
mereka ( jiran ) memang suka mecarut sikit bila buat lawak
ataupun marah kat anak diorang ...
lawak tu lawak juga  tapi bahasa tolonglah jaga ...
sensitif ... sensitif ...

kisahnya gini :

Anak jiran ni bagi semangkuk  bihun dengan kuah laksa
kepada maknya ...
then , si anak ni pun nak rasa sikit ..
tapi telebih lah pulak ditelannya ....
maknye tengok teros berkata :
'' B*** ngat ah , ang ambek semua , mak nak makan pa ?''

saya pun tersedak selepas itu terbatuk-batuk ...
serius batuk ni ....
Mengucap panjang saya dibuatnya ...
kenapalah nak panggil anak dengan perkataan itu ???
anak akak tu manusia bukan , bukan binatang ke ape ....
sekali lagi pedih telinga saya ...

Sepupu saya prihatin pun kata :
'' Kak , bebaik lah sikit mulut tu . Ada orang kat sini dengar , tak elok .''
dengan nada yang perlahan ... 
'' orang kat sini '' tu sayalah !
makcik tu tersenyum malu melihat aku yang sedang mengunyah
bihun berkuah laksa ....
saya pun senyum jugalah ...

hurm ... sudahlah tak nak dipanjangkan sangat kisah duka ni ...
saya sedih dan kecewa dan terselit perasaan malu ...

Persoalannya sekarang :

1. Dari mana datangnya ''idea'' guna perkataan sensitif ini muncul ?
2. Siapakah yang patut disalahkan dalam hal ni ?

p/s : Maaf kalau kesalahan bahasa , tatabahasa tak betul ...
lalalalalala...
tolonglah saya tak bersalah ....huhuhuhu

12 comments:

JD Jen said...

Lain kali nulia, time dorang mencarut2 tu, tutup telingan ngan tgn..musti dorang paham punye nnti..

Nulia said...

ooo...tefikir pun nak buat camtu ...good2 ... saya akan buat ... tenks bro !!! vielen danke !!! ^_^

adan said...

salam,
apa dah punya mak.. boleh pulak sebut benda2 camtu kat anak.. ish..ish..ish

len kali cik piano dan basikal sediakan mp3.. sumbat telinga tu dengan earphone..

zaman sekarang ni perkataan lucah selalu dibuat lawak.. padahal tak lawak pun benda tu...

nelly said...

aiseh .kecik2 dah pandai mencarut .bahaya .~

Nulia said...

adan: ooowhh...napelah sya tefikir pun nk pakai headphone .... huhuhu...ralit makan ..inilah jadinya ...

betul3 ... hai , apa nak jadi ???

Nulia said...

nelly: itulah ... sya tgk mak bapa diorang pun mencarut , anak apatah lagi .... hurm...

farah wahedda said...

Omaaakkkaaiii yg kelakonyee omak panggil B*** dekt anak dy aduss dasyak2

adan said...

len kali boleh panggil cik piano dan basikal bonceng mp3.. boleh? lalala~~~~

psst.. emoticon comel2 tu maner?

Nulia said...

farah: itulah klakor kan ... hai....kenapalah pekataan tu juga nak kuar ...^_^''

Nulia said...

adan : hahahaha... boley je...haha
emoticon tu ?? owh , saya lupa letak , tgh bengang dhn isu ni tu tak tfikir nak letak emoticon ...hehe

IJAT360 said...

apo pasai anak sodaro nulia tu boleh moncarut..tak kan pulak che'gu kek skola yang ajar? puncanya persekitaran.. ^_^

Nulia said...

ijat : itulah ia agk megejutkan , bru klemarin sya dgr anak sedare ckp camtu , sya selalu dgr mak diorang je ....

hai .....pesekitaran lah tu .... hurm.... sayangnya ... muka dh comel dan pandai ...bhsa pulak prob ...